Vatsavaivat

Vatsan alue voi oireilla monin eri tavoin, eikä oireen perusteella aina ole selvää, mistä vaiva johtuu. Yleisiä vatsan ja ruuansulatusjärjestelmän vaivoja ovat mm. vatsakivut, ärtyvän suolen oireyhtymä IBS, ummetus, ripuli, ilmavaivat ja närästys. Osteopaattisella hoidolla voidaan helpottaa monia vatsan alueen kipuja ja muita ongelmia, mutta uusien, äkisti alkaneiden ja voimakkaiden vatsavaivojen ilmaantuessa on syytä ensin hakeutua lääkäriin.

Vatsakivut

Vatsakivut ovat yleinen riesa, jota jokainen kokee toisinaan. Kipujen taustalla on monia eri syitä.  Esimerkiksi suolistosairaudet, närästys ja keliakia voivat aiheuttaa kipuja eri puolille vatsaa. Tulehdukselliset suolistosairaudet Crohnin tauti ja haavainen paksusuolitulehdus aiheuttavat ripulia ja kramppimaisia kipuja. Sepelvaltimotauti voi etenkin rasituksessa aiheuttaa kipua ylävatsalle. Vatsakivun syy on hyvä selvittää lääkärin kanssa ennen osteopaatin vastaanotolle tulemista, erityisesti jos kipu on uutta ja äkillistä tai hyvin voimakasta.

IBS

IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymä on yleinen vaiva, jota esiintyy ainakin joka kymmenennellä suomalaisella. Se luetaan ns. toiminnallisiin vatsavaivoihin, eli suolen toiminta on häiriintynyt ilman selkeää syytä. Ärtyvän suolen oireyhtymä ilmenee vatsan turvotteluna ja eri puolilla vatsaa tuntuvana kipuna. Suolen toiminnassa on yleensä muutoksia, mikä voi näkyä esimerkiksi ummetuksena tai hyvin vilkkaana suolen toimintana. Oireille on tyypillistä vaihtelu. Ne voivat olla välillä poissa, välillä vaivaavat tavallista enemmän. Ravinnolla on selvästi vaikutusta oireiden syntyyn, joten sopivan ruokavalion löytäminen onkin oireyhtymän hoidon kulmakivi. Psyykkisillä tekijöillä on myös vaikutusta oireisiin, sillä suoli reagoi esimerkiksi jännittyneisyyteen, ahdistukseen ja masennukseen.

Närästys ja refluksitauti

Närästys ilmenee polttavana kipuna ja epämiellyttävänä tuntemuksena rintalastan takana. Kipua voi heijastua myös kaulalle, ja nieluun voi tuntua nousevan hapanta mahanestettä. Närästys liittyy yleensä ruokailuun. Tietyt ruoka-aineet ja runsas annoskoko voivat voimistaa närästyksen tunnetta. Närästys on hyvin yleinen oire. Mikäli närästystä on esiintynyt aiemmin, ei satunnaisen närästyksen vuoksi tarvitse hakeutua lääkäriin. Närästystä voidaan vähentää itsehoitokeinoin, joista voit keskustella osteopaattisi kanssa.

Usein toistuvan närästyksen taustalla voi olla refluksitauti, jossa mahanestettä nousee toistuvasti ruokatorveen. Refluksitautiin voi liittyä närästyksen lisäksi myös muita oireita, kuten nielemiskipua, palan tunnetta kurkussa ja yskää. Toistuva karvaan mahansisällön nousu voi aiheuttaa vaurioita ruokatorven limakalvoille. Refluksitaudin taustalla on usein ruokatorven ja mahalaukun välisen sulkijan heikko tominta. Runsasrasvainen ruoka, tupakointi ja ylipaino altistavat mahansisällön takaisinvirtaukselle.

Vatsavaivojen osteopaattinen hoito

Osteopaattisella hoidolla voidaan tukea monien vatsavaivojen itsehoitoa. Osteopaattisesti vatsavaivoja lähestytään esimerkiksi hermoston, nestekierron tai biomekaanisten yhteyksien kautta. Ruuansulatusta aktivoivaa parasympaattista autonomista hermostoa sekä sitä jarruttavaa sympaattista autonomista hermosta tasapainotetaan esimerkiksi kallonpohjan ja rangan nivelien, ristiluun ja lantionpohjan sekä rangan ja vatsan sympaattisten hermoganglioiden kautta. Osteopaatti hoitaa myös jännityksiä vatsaontelon, pallean ja lantion alueelta, jotta vatsan alueen elimet ovat vapaita liikkumaan suhteessa ympäröiviin kudoksiin ja vatsan alueen nestekierto toimii. Esimerkiksi pitkittyneiden ylä- tai alaselkäkipujen taustalta voi löytyä vatsavaivoja, jotka viskerosomaattisten refleksien kautta heijastavat kipua selkään. Refleksi voi olla myös somatoviskeraalinen eli tuki- ja liikuntaelinten ongelmista aiheutuvaa toiminnallista vatsavaivaa kuten ummetusta. Osteopaattinen hoito yhdistettynä itsehoitoon, esimerkiksi sopivan ruokavalion löytämiseen, tuokin usein hyvän vasteen toiminnallisten vatsavaivojen lieventämiseen.