Alaselkäkipu

Alaselkäkipua esiintyy melkein kaikilla jossain vaiheessa elämää. Usein selkäkivut ovat ns. hyvänlaatuisia ja paranevat itsestään. Selkä on hyvä pitää liikkeessä ja pyrkiä mahdollisimman pian palaamaan normaalin elämän toimiin. Jos selkäkipu aiheuttaa huolta, pelkoa ja vaikuttaa normaaliin elämään, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen.

Akuutti alaselkäkipu

Tavallisin selkäkivun aiheuttaja on ns. akuutti hyvänlaatuinen selkäkipu, ns. noidannuoli. Tällainen selkäkipu alkaa yleensä äkillisesti, esimerkiksi selkää kuormittaessa. Kipu tuntuu yleensä paikallisesti, keskellä tai toispuoleisesti selkää, mutta voi myös heijastaa pakara- ja nivusalueelle. Kipu voi olla todella voimakasta ja toimintakyky voi heikentyä hetkellisesti merkittävästi. Kivun selässä aiheuttaa tyypillisesti pieni kudosvaurio selän kipua aistivissa rakenteissa. Suojareaktiona selän lihakset jännittyvät voimakkaasti.

Alaraajaan säteilevä selkäkipu

Iskiashermon oireilusta puhutaan silloin, kun alaselkäkipuun yhdistyy alaraajoihin säteilevä kipu, pistely, puutuminen tai voimattomuus iskiashermon hermottamissa lihaksissa. Tyypillisin syy on välilevyn pullistuma tai repeämä. Oire voi alkaa hiljalleen tai äkillisesti. Alaraajaoireiden lisäksi alaselässä voi tuntua jäykkyyttä etenkin aamuisin, selän pyöristäminen voi tuntua epämukavalta tai istumasta ylös nouseminen voi aiheuttaa kipua.

Onneksi vain harvoin välilevyperäiset vaivat vaativat leikkaushoitoa. Jos alaselkäkipuun liittyy tunnottomuutta ja puutumista sukuelinten alueella tai ongelmia liittyen virtsaamiseen tai ulostamiseen, täytyy näissä tapauksissa hakeutua välittömästi lääkärin vastaanotolle.

Alaselkäkipu ja osteopatia

Osteopaatin vastaanotolle voi hakeutua selkäkivuista ja selkäkipuisen asiakkaan vastaanotto alkaa aina tarkalla selkäkivun syyn selvittämisellä. Osteopaatti haastattelee asiakasta selkäkivun lisäksi yleisestä terveydentilasta. tutkimuksissa voidaan suorittaa erilaisia selän rasitustestejä, tutkia selän liikkuvuutta ja asiakkaan tapaa liikkua ja kannatella kehoa. Haastattelun ja tarkan tutkimisen avulla suljetaan pois vakavia selkäkivun aiheuttajia ja samalla pyritään saamaan selkeä kokonaiskuva asiakkaan tilanteesta ja hoidon tarpeesta.

Osteopaattinen hoito on lempeää ja käytettävät tekniikat hellävaraisia. Tekniikoilla voidaan esimerkiksi tuoda liikettä rangan nivelille ja käsitellä lihaksia ja lihaskalvoja. Kudosten aineenvaihdunta paranee, keho rentoutuu ja hermoston toiminta tasapainottuu. Jos alaselkä on käsittelyarka, osteopaatti voi lähestyä aluetta etäämmältä. Hoidon ei tulisi olla kivuliasta. Alaselkäkipu voi olla toimintakykyä heikentävä vaiva ja oireisiin voi liittyä paljon pelkoa ja huolta. Asiakkaan informointi alaselkäkivun syistä ja ohjeistus itsehoitoon on myös tärkeä osa hoito kokonaisuutta.