Mitä on osteopatia?

Osteopaatti on tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan asiantuntija ja Valviran hyväksymä terveydenhuollon ammattilainen. Osteopaattien koulutus kestää neljä vuotta ja koulutuksessa korostuvat ihmisen anatomian ja fysiologian lisäksi toiminnallisen anatomian ja erotusdiagnostiikan opinnot. Tämän lisäksi palpaatiotaidot, eli käsin tunnustelu, sekä erilaiset manuaaliset hoitotekniikat ovat osteopaattien erikoisalaa.

Osteopatiassa ihmistä ja kehon toimintaa tarkastellaan kokonaisuutena ja pyritään selvittämään tekijät oireiden taustalla. Yleisimpiä syitä hakeutua osteopaatin vastaanotolle ovat erilaiset tuki- ja liikuntaelimistön kiputilat ja toimintahäiriöt. Hoitoon voi myös hakeutua ilman erityistä syytä, ennaltaehkäisevästi. Hoito sopii kaiken ikäisille.

Mitä vastaanotolla tapahtuu?

Ensimmäisellä kerralla vastaanotolle kannattaa saapua 5-10 minuuttia ennen vastaanottoajan alkua, jotta ehdit täyttää odotustilasta löytyvän esitietolomakkeen. Halutessasi voit ladata ja tulostaa lomakkeen nettisivuiltamme etukäteen ja tuoda sen täytettynä osteopaatillesi. Esitietolomakkeen löydät täältä. Odotustilassa on tarjolla lämmintä teetä, jos mielesi tekee rauhoittua hetken ennen vastaanottoaikaa.

Ensimmäinen käynti kestää 60 minuuttia ja alkaa kattavalla haastattelulla, jossa käydään läpi muun muassa tulosyytäsi ja yleistä terveydentilaasi. Haastattelun jälkeen osteopaatti tutkii oirealuetta ja kehoasi kokonaisuutena esimerkiksi havainnoimalla kehon asentoa ja liikettä, arvioimalla nivelten liikkuvuutta, sekä tunnustelemalla kehon pehmytkudoksia. Tutkiminen suoritetaan alusvaatteisillaan tai joustavissa vaatteissa.

Hoito suunnitellaan aina yksilöllisesti ja perustuu haastattelussa ja tutkimisessa tehtyihin löydöksiin. Osteopaatti käyttää hoidossa laajasti erilaisia manuaalisia tekniikoita, joiden tavoitteena on edistää kehon toimintakykyä lievittämällä kehon jännityksiä sekä liikerajoituksia. Tekniikat voivat kohdistua niveliin, lihaksiin, luihin ja sidekudokseen. Tekniikoilla voidaan myös hellävaraisesti mobilisoida sisäelimiä sekä tasapainottaa hermoston toimintaa. Lisäksi osteopaatti voi antaa sinulle neuvoja ja ohjeita kotiin itsehoidon tueksi. Hoidosta päätetään yhdessä toiveesi ja tavoitteesi huomioiden.

Osteopaatin vastaanotolle hyvin usein hakeudutaan jo pidempään jatkuneen kehon kiputilan tai toimintahäiriön vuoksi, joten vaivan parantuminen tai oireiden helpottuminen voi vaatia useamman hoitokerran.  Seuraavat vastaanottokäynnit kestävät tilanteesta riippuen 45-60 minuuttia. Jatkokäynneillä tehdään senhetkinen tilannekartoitus ja manuaalisen hoidon lisäksi seurataan hoidon etenemistä. Tarvittaessa tehdään muutoksia hoitosuunnitelmaan.