Bruksaus ja purentakivut

Osteopatia on tehokas hoitomuoto moniin purentalihasten ja leukanivelen kiputiloihin. Usein näiden taustalla on erityisesti öisin tapahtuva tahaton hampaiden yhteen pureminen tai narskuttelu eli bruksismi. Purentalihasten jännityksestä aiheutuva kipu voi olla hyvin voimakasta. Se voi heijastua päänsärkynä, kipuna ohimoille, poskiin ja leukaperiin tai korvan seudulle. Bruksaamisen taustalla vaikuttaa usein stressi tai ahdistuneisuus ja siihen liittyy usein hartian, niskan ja kaulan lihasten jännitystä sekä pinnallinen, keuhkojen yläosiin suuntautuva hengitys. Jatkuva bruksaaminen vaurioittaa hampaiden kiillettä ja kuluttaa leukanivelen rakenteita, mikä aikaa myöten voi aiheuttaa lisää kipuja. Narskuttelun oireiden ja syiden hoitaminen onkin tärkeää.

Miten osteopaatti voi auttaa?

Vastaanotolla tutkitaan leukanivelen liikkuvuus ja purentalihasten tila, sekä laajemmin mm. pään ja kaularangan asentoa, hengitystä sekä kallonpohjan ja rintakehän jännityksiä. Joissain tilanteissa lantio ja alaraajat voivat myös vaikuttaa purentaan posturaalisten eli asentoa ylläpitävien myofaskiaalisten ketjujen kautta. Osteopaatti ohjaa tarvittaessa hammaslääkäriin purennan tarkistamiseksi ja purentakiskon tarpeen arvioimiseksi.

Purentaelimistön paikallinen hoito koostuu leukanivelen pehmeästä mobilisoinnista sekä purentalihasten pehmytkudoskäsittelystä. Asiakkaan niin toivoessa purentalihakset voidaan käsitellä myös suun sisäpuolelta, jolloin osteopaatti käyttää aina hansikkaita. Hoidossa voidaan myös mobilisoida ylärintarankaa ja kaularankaa sekä käsitellä kaulan, niskan ja hartian lihaksia. Osteopaattisesta näkökulmasta huomioidaan lisäksi kallonpohjan jännitykset sekä rintakehältä, lantiosta tai alaraajoista nousevat jännitykset, hengityksen ja nestekierron helpottaminen sekä sympaattisen autonomisen hermoston yliaktiivisuus. Hoitovaste on yleensä erittäin hyvä ja purentalihasten rentoutuessa kipu vähenee huomattavasti. Pitkäaikaisissa vaivoissa on tärkeää opetella tietoisesti rentouttamaan alaleuka ja purentalihakset sekä hoitaa mahdollisia ylläpitäviä biomekaanisia tekijöitä. Stressin hallinnalla on todennäköisesti positiivinen vaikutus oireiluun.

Jos epäilet narskuttelevasi, ota yhteyttä kysyäksesi hoidosta tai varaa aika vastaanotolle!