Stressi ja unettomuus

Stressi auttaa meitä toimimaan, keskittymään ja nostamaan vireystilaa, mikä on erittäin hyödyllistä lyhytkestoisesti. Jos stressitila jää päälle ja kroonistuu, se alkaa kuluttaa kehon energiavarastoja. Krooninen stressi voi altistaa monien sairauksien syntyyn ja kehon uupumiseen. Stressin kehollisia oireita voivat olla esimerkiksi nopea sydämen syke, rytmihäiriöt, niska-hartiaseudun kivut, pinnallinen hengitys, päänsäryt, lihasjännitykset ja unettomuus. Mielen tasolla voi tuntua esimerkiksi ahdistuneisuutta tai keskittymiskyvyn vaikeutta. Oireita aiheuttavat autonomisen hermoston epätasapainotila ja kehossa tapahtuvat hormonaaliset muutokset.

Miten osteopaatti voi auttaa?

Osteopaattisella hoidolla voidaan tukea kehon palautumista rentouttamalla kehossa esiintyviä jännityksiä. Hoidolla pyritään tasapainottamaan autonomisen hermoston toimintaa, joka laskee kehon kierroksia ja lievittää kipua. Hoidossa voidaan käsitellä esimerkiksi palleaa ja hengitykseen liittyviä rakenteita, koska usein stressin aikana hengitys muuttuu pinnalliseksi ja pallean toiminta päähengityslihaksena häiriintyy. Stressin aikana ihminen usein puree hampaita tiukasti yhteen ja jännittää hartioita kohti korvia. Pitkään jatkuneena, ihmisen voi olla vaikea itse rentouttaa jännittyneitä lihaksia, jolloin lihasten manuaalinen käsittely auttaa myös ihmistä itse rentouttamaan lihaksia. Osteopaatin vastaanotolla voidaan myös keskustella stressiä ylläpitävistä tekijöistä ja ohjata harjoitteita, joilla asiakas voi itse päivän aikana laskea hermoston kierroksia ja rentouttaa kehoa.