Dry needling eli kuivaneulaus

26.04.2022

Jomottaako takaolkapäässä kovan olkapäätreenin jäljiltä? Oletko epätoivoisesti yrittänyt löytää kotoa triggerpalloa tai jotain sitä muistuttavaa työkalua, jolla saisit jatkuvan jomotuksen laukeamaan? Mikäli et ala hyperventiloimaan jo ajatellessasi akupunktioneulaa, ratkaisu on lähellä.

Dry needling (DN) eli kuivaneulaus on akupunktioneuloilla tehtävää hoitoa, joka pohjautuu länsimaiseen lääketieteeseen. Neulat ovat ohuita, suojakaasuun pakattuja kertakäyttöneuloja. Hoidossa käsitellään pehmytkudoksissa sijaitsevia triggerpisteitä. Triggerpisteet ovat usein kosketukselle arkoja kiristyneitä lihasjuosteita tai hernemäisiä kohtia lihaksessa. Kiristyneet juosteet ovat jatkuvasti kiristyneessä tilassa olevia lihassyitä. Näissä kiristyneissä kohdissa lihas ei pysty toimimaan sille ominaisella tavalla ja tyypillisesti sen aineenvaihdunta muuttuu myös paikallisesti huonommaksi. Hoidon vaikutus perustuu akupunktioneulan saamaan vaikutukseen kudoksessa. Neula stimuloi kehon omaa immunijärjestelmää hoidettavalla alueella ja käynnistää paikallisen paranemisprosessin. (https://www.dryneedling.fi/dry-needling/)

Kuivaneulaus toimii siis usein hyvin triggerpisteestä aiheutuvan säteilykivun laukaisemiseen. Triggerpisteet voivat oireilla eri tavoin kehon eri alueilla. Hartioiden alueella oleva triggerpiste voi säteillä kipua olkapäähän tai pään alueelle päänsärkynä. Pakaran triggerpiste taas voi aiheuttaa reiden sivu- tai takaosan kipua, polvikipua tai nivusalueen kipua. Tyypillisiä hoidettavia vaivoja ovat myös tennis- ja golfkyynärpää-oireet. Hoitovasteet ovat hyvin yksilöllisiä; yhdelle neula tuo välittömän helpotuksen, toinen kaveri voi jäädä miettimään, miksi neula ei tunnu yhtään missään. Kokeilemalla selviää. Toisaalta on myös tilanteita, joissa kuivaneulaus ei ole vaihtoehto. Näistä keskustellaan yhdessä hoitavan tahon kanssa.

Dry needling -hoidossa käsiteltävä alue valitaan huolellisen yksilön tilanteen kartoituksen pohjalta hyödyntäen usein myös muita terapeutin takataskusta löytyviä työkaluja. Näitä voivat olla esimerkiksi hieronta- ja osteopaattiset tekniikat. Paras hoitotulos saadaan lähes poikkeuksetta kokonaiskuva laajasti huomioimalla.

Lisää tietoa kuivaneulauksesta löydät Suomen Dry needling yhdistyksen sivuilta.

Meillä OsteopatiaAlussa neulauksia tekee meikäläinen, eli Eveliina. Tulehan rohkeasti kokeilemaan, tai mieti rauhassa vielä hetki. Täällä ollaan, kun kaipailet apua.

Eveliina, OA