Vaivaako alaselkäkipu?

23.03.2023

Alaselässä tuntuva kipu on usein merkittävästi toimintakykyä alentavaa, ja sen myötä arki voi muuttua radikaalisti. Monien arkisten asioiden tekeminen voi muuttua hankalaksi, liikunta vähenee, lepokipu estää nukkumasta, ja ruuvit päässä kiristyvät kivun tunteen takia.

Alaselkäkipu voi olla laaja-alaista tai tarkkarajaista. Se voi olla jyystävää, repivää, tuikkivaa, jomottavaa, tylppää, viiltävää… Kipu säteilee usein myös muualle lantion tai keskivartalon alueelle, ja se voi aiheuttaa suoliston toiminnan ongelmia. Toisinaan kipu alaselässä aiheuttaa myös hartiakireyksiä ja hengittämisen vaikeutumista. Äkillisesti alkanutta selkäkipua, johon ei liity säteilyoireistoa alaraajoihin, menee yleensä ohi 1-2 viikon kuluessa. Sängyn pohjalle ei kannata jäädä vaan kannattaa pyrkiä palaamaan normaaleihin toimintoihin mahdollisimman nopeasti.

Joskus alaselkäkipuun liittyy myös alaraajoihin säteileviä oireita. Alaraajoihin voivat säteillä selän ja pakaroiden lihasten kipupisteet, mutta usein kyseessä on lannerangan nikamaväleistä ulos tulevien hermojen puristus tai kemiallinen ärsytys. Onneksi myös tällaiset selkäkivut paranevat itsestään ilman leikkaushoitoa. Jos puutuneisuutta esiintyy sukuelinten alueella tai ulosteen pidätyskyky on heikentynyt, tällaisissa tapauksissa tulee hakeutua lääkärin vastaanotolle.

Kivun taustalla on usein jokin seuraavista tekijöistä:

• äkillinen trauma: esim. liiallinen kuormitus lumitöitä tehdessä

• liiallinen yksitoikkoinen ärsyke, joka väsyttää lihaksia: esim. pitkään paikallaan istuminen

• rakenteellinen syy, kuten yliliikkuvuus

• kehon muutokset, kuten raskaus tai lihominen

• jonkin muun kehon alueen kipu tai vamma: kivut esimerkiksi olkapäässä, polvessa tai nilkassa aiheuttaa kehoon toiminnan muutoksia, jotka näkyvät usein myös muualla kehossa ja voivat aiheuttaa sekundaarisia ongelmia

Vinkkejä alaselkäkivun hallintaan

• työpäivän tauotus: istutko pitkään paikallasi? keho vaatii liikettä jopa 20 minuutin välein, jotta paikallista lihasväsymystä voidaan estää muuttumasta pidempiaikaiseksi kireyden tunteeksi

• kokonaiskuormituksen hallinta: kipu on usein kehon reaktio liiallisesti nousseeseen kuormitukseen. Kokeile vähentää treenimääriä hetkellisesti ja sitten kohottaa niitä taas rauhallisesti ylöspäin. Myös henkinen kuormitus aiheuttaa kuormaa keholle, joten usein myös psyykkisten kuormitustekijöiden tarkoituksellinen laskeminen vähentää kipuja ja helpottaa palautumista

• naisilla kuukautisten aikana kovaa treenaaminen voi lisätä lantion alueen nestekierron häiriöitä ja näin myös lisätä alaselkäkipuja

• vältä äärimmäisiä ponnisteluja esimerkiksi pihatöitä tehdessä, jos kehosi ei ole tottunut äärimmäisiin ponnisteluihin. Eri asia on, jos treenaat keskivartalon voimaa, nostoja, ja kyykkyjä säännöllisesti. Muista kuitenkin myös tällöin, että lämmittely voi olla hyvä idea.

Eikö kivutonta asentoa löydy? Kokeile rentouttavaa psoas-asentoa.