Liitoskivut

Kärsitkö liitoskivuista?

Tuntuuko kävellessä vihlovaa kipua nivusten tai lantion alueella? Onko kyljen kääntäminen tuskallisen kivuliasta?

Raskaus tarkoittaa lukuisia muutoksia kehossa niin hormonitoiminnan, ryhdin kuin verenkierron osalta. Mitä paremmin äidin keho pystyy sopeutumaan muutoksiin, sitä vaivattomampi raskausaika yleensä on. Raskausaika haastaa kehon kykyä sopeutua moneen muutokseen, ja siksi raskausajan vaivat ovat tyypillisiä. Liitoskipujen lisäksi erilaiset alaselän kiputilat, iskiasoireet ja lantion sekä lonkkien alueen vaivat saattavat vaikuttaa toimintakykyyn ja aiheuttaa voimakasta kipua. Liitoskivut voivat tuntua häpyliitoksessa, nivusalueella, sisäreisien tai alaselän alueella, ja niille ominaista ovat vihlovat tuntemukset. Usein kävely pahentaa oireita rasituksen myötä ja öisin kyljen kääntäminen tuottaa vihlovaa kipua.

Raskaana ollessa kasvavan kohdun myötä häpyluiden ja kohdun välisiin ligamentteihin saattaa aiheutua jännittyneisyyttä tai toispuoleisuutta, mikä voi ilmetä liitoskipuina. Kohdun kasvu ja kehon painon lisääntyminen voimistavat lannerangan notkoa ja hormonaaliset syyt vaikuttavat häpyliitoksen löystymiseen. Yliliikkuvuus saattaa pahentaa oireilua. Kipu on usein vihlovaa ja pahenee kävellessä rasituksen myötä. Nesteen määrä kehossa lisääntyy raskaana ollessa lisäten myös kehon painoa. Kohtu työntää kasvaessaan sisäelimiä ylöspäin asettaen painetta pallealihakseen, joka toimii myös kehomme nestekierron pumppuna. Sen vuoksi kehossa voi esiintyä muun muassa turvotusta, närästystä tai paineen tunnetta. Raskauden edetessä lantionpohjan rasitus lisääntyy ja siihen kohdistuu pitkäkestoista painetta.

Tiesitkö, että osteopatiasta voi saada apua näihin oireisiin? Raskaana olevan keho on jatkuvan muutoksen ansiosta myös hyvin vastaanottavainen lempeälle osteopaattiselle hoidolle. Osteopatia on turvallinen hoitomuoto sopien odottavalle äidille tukemaan äidin ja kohdussa olevan vauvan hyvinvointia läpi raskauden. Osteopaattisen ajattelun mukaan äidin kehon jännittyneisyys ja liikerajoitukset vaikuttavat myös siihen, miten vauva pystyy liikkumaan kohdussa. Hoito on usein myös hyvin rentouttavaa tukien oksitosiinihormonin erittymistä. Hoidolla tuetaan kehon luontaista sopeutumiskykyä raskausajan muutokseen.

Osteopatiassa hoidetaan aina kokonaisuus huomioiden ja raskausaikana olennaista on etenkin lantion alueen ja kohtua ympäröivien alueiden vapaus ylimääräisistä jännityksistä. Kudosten jännittyneisyys ja liikerajoitukset vaikuttavat myös verenkierron ja hermoston toimintaan. Synnytyksen kannalta lantion luiden liikkuvuus ja niitä ympäröivien pehmytkudosten joustavuus mahdollistaa synnytyskanavan avautumisen ja vauvan laskeutumisen ja etenemisen. Siksi näihin alueisiin kiinnitetään huomioita.

Raskausajan lisäksi synnytykseen valmistautumisen lisäksi yhtä tärkeää on synnytyksestä palautuminen. Sekä äitiä että vauvaa voidaan hoitaa synnytyksen jälkeen palautumisen tukena. Vastasyntynyt hyötyy osteopaattisesta hoidosta, sillä sen avulla voidaan ennaltaehkäistä mahdollisia toispuoleisuuksia ja niiden aiheuttamaa oireilua.

Vinkki! Jos kyljen kääntäminen provosoi liitoskipuja, kokeile laittaa tyyny polvien väliin ja purista polvia yhteen kääntyessäsi kyljeltä toiselle. Näin helpotat painetta häpyluuliitosalueella ja kipu useimmiten helpottaa.

Mikäli kaipaat ammattilaisen apua oireiden kanssa, niin varaa aika osteopatiaan.