Olkapääkipu

Olkapääkivun taustalla voi olla useita tekijöitä ja usein sen syyt löytyvät toiminnasta eli yksilön tavasta käyttää kehoaan. Oireita voivat aiheuttaa olkanivelen sisäiset rakenteet kuten nivelkapseli tai esimerkiksi nivelrusto. Kivun taustalla voivat olla myös niveltä ympäröivät rakenteet kuten jänteet, lihakset, hermot, limapussit tai nivelsiteet. Joissain tapauksissa syy löytyy kaularangasta, rintarangasta, kyynärpäästä tai ranteesta, jolloin olkapääkipu on sekundaarinen oire.

Yksi yleisimmistä olkapääkivun syistä on olkapään, lavan alueen ja rintakehän lihasten lihasepätasapaino. Olkaluuhun kiinnittyvät lihakset, joihin kuuluvat mm. kiertäjäkalvosimen lihakset, liikuttavat olkapäätä hevosen suitsien tavoin. Esimerkiksi jos olkapään etupuolella rintalihas kiristää, niin olkapään takapuolella olevat olkapään ulkokiertäjät venyvät. Näin ollen lihasten toiminta suhteessa toisiinsa on epätasapainossa. Tilan pitkittyessä olkapään biomekaniikkaa saattaa muuttua ja aiheuttaa kipua olkapään alueelle epätasaisen kuormituksen vuoksi. Tämä on usein taustalla esimerkiksi ahtaan olkapään (impingement) syndroomassa, jossa ylempi lapalihas (musculus supraspinatus) hankautuu liikkeessä, varsinkin kättä nostaessa olkalisäkkeeseen. Taustalla voi olla myös kireä olkanivelen nivelkapseli. Kuntoutuksessa lähdetään tasapainottamaan lavan alueen lihasten ja olkapäätä ympäröivien lihasten toimintaa.

Osteopatiassa olkapään aluetta tutkitaan suhteessa koko hartiarenkaan, rintakehän ja yläraajan toimintaan ja pyritään selvittämään, mistä olkapään kipu johtuu. Osteopaatti hoitaa manuaalisesti olkapäätä ja ympäröiviä kudoksia löydösten mukaan ja voi myös ohjata asiakkaalle harjoitteita, joilla voidaan parantaa olkapään toimintaa ja ennaltaehkäistä kipuja tulevaisuudessa.

Jäätynyt olkapää

Frozen shoulder eli jäätynyt olkapää on olkapään nivelkapseliin kohdistuva pitkäaikainen tulehdus (adhesiivinen kapsuliitti), joka aiheuttaa nivelen liikerajoitusta ja kipua. Vaiva on usein melko pitkäaikainen ja kestää usein 1–3 vuotta. Jäätynyt olkapää kehittyy kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisessä olkanivelen liikelaajuus vähenee ja liikuttaminen aiheuttaa kipua. Toinen vaihe on jäätynyt tila, jolloin kipu saattaa vähentyä, mutta liikerajoitus pysyy. Kolmannessa vaiheessa nivelen liike lisääntyy ja kipu hiljalleen vähenee. Jäätyneelle olkapäälle altistavia tekijöitä voivat olla tietyt perussairaudet, kuten diabetes ja kilpirauhassairaudet, sekä pitkäaikainen liikkumattomuus esimerkiksi leikkauksen tai murtuman jälkeen. Hoidossa tehdään olkanivelen liikelaajuutta lisääviä harjoitteita. Joissain tilanteissa nivelkapseliin pistetään puuduttavia aineita tai kortisonia tai nivelkapseli joudutaan leikkaamaan.

Vaikka jäätyneen olkapään patologisia vaiheita ei voida estää, osteopaatti voi auttaa kivunlievityksessä muun muassa hoitamalla olkapään ympärillä olevia kudoksia. Jännittyneet lihakset ja liikerajoitteet hartiarenkaan tai rintakehän alueella voivat myös vaikuttaa olkapään toimintaan ja aineenvaihduntaan.