Polvikipu

Polvinivelen rakenteet voivat oireilla esimerkiksi vääntövamman, liiallisen rasituksen tai nivelrikon seurauksena. Polvinivelen rakenteista kierukka, sivusiteet tai ristisiteet ottavat kuormaa vastaan erityisesti sellaisissa lajeissa, joihin liittyy nopeita suunnanmuutoksia, korkeaa tilannenopeutta ja kontakteja toisten pelaajien kanssa (esimerkiksi jalkapallo). Iäkkäämmällä väestöllä polvinivelen nivelpintojen kulumisen seurauksena nivelrikko voi aiheuttaa pitkäaikaista polven kipuilua, joka alkaa usein liikekipuna. Polven alueella myös polvilumpion liikkeen häiriöt, tai lumpion nivelpinta voivat aiheuttaa kipua polven etuosassa.

Hyppääjän ja juoksijan polvi

Hyppääjän ja juoksijan polvi ovat molemmat kuormituksen voimakkaasta lisääntymisestä aiheutuvia tulehdustiloja. Hyppääjän polvessa kipua esiintyy polven etuosassa, polvilumpion alaosassa. Hyppääjän polvelle altistaa voimakkaita ponnistuksia vaativat lajit, sekä vääränlainen polven kuormittuminen näissä tilanteissa. Epäoptimaalisen kuormituksen taustalla voi olla alaraajojen lihastasapainon ero ja linjaukselliset ongelmat, kuten liiallinen sääriluun sisäkierto ponnistaessa.

Juoksijan polvi kipuilee usein juoksijoilla, joilla lajista aiheutuva kuormitus on liian yksitoikkosta, tai sen harjoitusten toteuttamisessa ei ole noudatettu tarvittavaa progressiota, vaan kuormitus on noussut liian nopeasti liian voimakkaaksi. Kipua ja kiristystä esiintyy polven ulkosyrjällä. Pitkällä tähtäimellä oireisiin auttaa kuormituksen progressointi.

Nivelrikko

Nivelrikko on usein iäkkäämmän väestön ongelma, mutta satunnaisesti sitä esiintyy myös nuoremmalla väellä. Elintapamme ja tapamme liikkua vaikuttavat nivelrikon syntyyn. Sitä voi esiintyä eri nivelissä ympäri kehoa. Nivelrikossa nivelen rustopinta vaurioituu liiallisen tai epäoptimaalisen rasituksen seurauksena. Tyypillinen oirekaari alkaa kivusta rasituksen aikana. Hiljalleen kipu alkaa jäämään päälle myös rasituksen jälkeen, mutta helpottaa kuitenkin ennen pitkää, jos niveltä ei rasiteta heti uudelleen. Lopulta, nivelrikon edettyä jo pitkälle, kipu ei lakkaa levossakaan, vaan on yllä koko ajan. Osteopatiasta on usein apua nivelrikosta kärsiville erityisesti nivelrikon alkuvaiheessa. Jos nivelrikon kanssa päädytään leikkaukseen, kuntoutusprosessin aikana osteopatiasta on usein myös hyötyä optimaalisen palautumisen ja nestekierron helpottumisen kannalta, kun matkataan kohti kivutonta ja liikkuvampaa elämää.

Lihaskivut

Alaraajan muita kipua aiheuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi lihasten tai kalvojen paikallisista kireyksistä tai ylikuormituksesta johtuvat säteilykivut ja DOMS-kipu (rasituksen jälkeinen kipu pehmytkudoksissa). Tämä kipu voi olla toisessa raajassa voimakkaampaa, jolloin kyse voi olla myös kehon kokonaisuuden epäsymmetrisestä toiminnasta, joka aiheuttaa muun muassa nestekierron paikallisia häiriöitä (turvotusta ja palautumisen hidastumista). Reiden ja pakaran alueen lihaskireydet ja kivut voivat joskus aiheuttaa säteilykipuja myös polveen. Aina kivun syy ei ole paikallisesti vain kipuilevalla alueella.