Rannekipu

Jännetupintulehdus

Ranteen ja sormien alueella voi esiintyä jännetuppitulehduksia, jolloin jännettä ympäröivä suojatuppi tulehtuu ja paksuuntuu. Kipu on paikallista ja käden käytöstä voi seurata narinaa ja jänteiden napsumista. Joissain tilanteissa sormea ei pysty suoristaa ilman apua. Altistavina tekijöinä jännetuppitulehduksille ovat esimerkiksi ylirasitus ja tietyt perussairaudet kuten nivelreuma, diabetes tai kihti.

Rannekanavaoireyhtymä

Rannekanavaoireyhtymässä (karpaalitunnelisyndrooma) keskihermo (nervus medianus) on puristuksessa rannekanavassa ja oireena on esimerkiksi kämmenen peukalon puoleisen osan pistely, puutuminen, tunnottomuus, voimattomuus tai lihassurkastuminen. Tyypillistä tälle oireyhtymälle on yöoireilu ja ongelmat peukalon puristusotteessa. Oire voi kehittyä esimerkiksi värttinäluun murtumasta johtuvan turvotuksen vuoksi, rasituksesta tai suuresta voiman käytöstä. Muita altistavia tekijöitä rannekanavaoireyhtymälle voivat olla muun muassa raskaus, ylipaino ja tietyt perussairaudet kuten diabetes ja nivelreuma.

Rannekipu ja osteopatia

Rannekipujen yhteydessä huomioidaan koko yläraajan toiminta. Osteopaatti hoitaa paikallisesti ranteen aluetta, mutta myös koko yläraajan niveliä ja pehmytkudoksia, joilla varmistetaan hermojen ja verisuonten vapaa toiminta. Hoidolla pyritään lievittämään kipuja muun muassa hoitamalla turvotuksia, rentouttamalla jännittyneitä lihaksia ja parantamalla alueen aineenvaihduntaa, jotta mahdolliset tulehduksen välittäjäaineet pääsevät huuhtoutumaan kudoksista pois. Osteopaatti voi tarvittaessa antaa harjoitteita, joilla voidaan vahvistaa ranteen toimintaan vaikuttavia lihaksia.